Vettä ei tarvitse enää keittää Runosmäessä

Alas virtaavaa, kirkasta vettä, joka heijastaa valoa.

Runosmäen juomaveden keittokehotus on nyt purettu kokonaan. Keittokehotus annettiin perjantaina 14.4.2023, koska alueen yhden vesipisteen näytteestä löytyi rutiinitarkkailun yhteydessä pieni määrä enterokokkibakteeria. Vesijohtovesi täytti laatuvaatimukset ja -tavoitteet kaikissa muissa keittokehotusalueen näytteenottopisteissä. Sunnuntaina 16.4.2023 keittokehotusta rajattiin koskemaan ainoastaan muutamia kerrostaloja ja osoitteita Friskinkadulla, Raskinpolulla, Nostoväenkadulla ja Veteraaninkadulla.

Juomavedestä otettiin useita uusintanäytteitä päivittäin eri puolilta verkostoa 14.4.2023 alkaen. Näytteiden puhtaus on nyt varmistettu ja lisäksi saatu kolme peräkkäistä puhdasta tulosta vesipisteestä, jossa poikkeama havaittiin. Näytteistä ei havaittu mikrobiologisia tai muitakaan laatuongelmia. Vedenlaatu täyttää laatuvaatimukset ja -tavoitteet kaikkialla Turun Vesihuolto Oy:n vesijohtoverkostossa.

Havaitun poikkeaman syytä selvitetään alueen kiinteistönomistajien kanssa.

Enterokokkibakteeria ei talousvesiasetuksen mukaan saa olla talousvedessä lainkaan. Turun Vesihuolto seuraa vedenlaatua säännöllisesti vesinäytteenotoilla ympäri vesijohtoverkostoa.

Lisätietoja:

Päivi Nurmi p. 050 552 9239 (vs. ympäristöterveyspäällikkö)
Jaana Annunen p, 040 671 7894 (johtava terveystarkastaja)

www.turku.fi
www.turunvesihuolto.fi