Turun Seudun Vesi Oy:n turbiini tuottaa myös energiaa

turbiini

Saramäen kalliosäiliön uumenissa oleva turbiini säätää Virttaankankaan tekopohjavesilaitokselta tulevan veden virtausta ja tuottaa samalla päästötöntä sähköenergiaa. Energia riittää juomaveden pumppaamiseen Turkuun, Raisioon ja Naantaliin.

Saramäen kalliosäiliöön suuremman siirtolinjan päähän sijoitettu sähköturbiini tuottaa osan vedentuotannossa käytettävästä sähköstä.

Ratkaisu säästää merkittävästi ulkoisen sähköenergian tarvetta. Turbiinin keskimääräinen teho on jatkuvassa käytössä 200–250 kW ja vesi virtaa vuorokauden ympäri. Turbiinin tuottama sähkö vastaa noin 100 nelihenkisen sähkölämmitteisen omakotitalon tai vastaavasti 1000 kahden hengen kerrostaloasunnon sähkönkulutuksen tarvetta, kuvaa Turun Seudun Vesi Oy:n toimitusjohtaja Aki Artimo.

–Omassa toiminnassamme turbiinin tuottama teho riittää verkostopaineen tuottamiseen ja Saramäen kalliosäiliöstä lähtevän juomaveden pumppaamiseen Turun, Naantalin ja Raision alueille. Saramäkeen lisätyt veden UV-desinfioinnit lisäsivät sähköntarvetta, jolloin turbiiniteho ei täysin riitä kaikkeen kalliosäiliön omaan sähköntarpeeseen, Artimo jatkaa.

Energiatehokkuus on tärkeä arvo

Aki Artimon mukaan kestävän kehityksen ja energiatehokkuuden kehittäminen kuuluu yhtiön strategiaan ja arvoihin.
–Varmistamme omalla toiminnallamme kestävän ja luonnonmukaisen vedentuotannon ja -jakelun, joka pystyy vastaamaan tulevaisuuden kasvaviin tarpeisiin. Tekopohjaveden tuotannossa käytetään vain vähän kemikaaleja verrattuna tavalliseen vesilaitokseen, eikä tuotannosta aiheudu haitallisia päästöjä toiminta-alueen pintavesistöihin. Virttaankankaan tekopohjavesilaitoksen reuna-alueilla lähteiden veden laatu ja veden virtaamamäärät vastaavat luonnonmukaista tilannetta.

Veden pitkä matka kuluttajalle – Kaikki alkaa Kokemäenjoelta.